Varaa parturiaika netissä Facebook Avoinna ma-pe klo 9.00 - 17.00
Satakunnantie 12, 20100 TURKU
Soita puh. 040 5453 509 tai 044 976 0057

Asiaa, ohjeita ja opastusta hiusten maailmasta.

Parturin hinnat

Hiusalalla pitkään toimineena, yrittäjäkin 22 vuotta, olen eri yhteyksissä kuunnellut kun sanotaan jonkun alamme liikkeen tai tekijän olevan kallis tai halpa.

Mikä sitten on kallis tai mikä halpa, mihin hintoja verrataan, mistä palvelun hinta muodostuu, mitä hintaan palveluun sisältyy?

Voiko olla jatkuvaa tarjoushinnoittelua ja pitääkö sitä olla?

Hinnoittelu ei ole kovin yksinkertaista, asiakkaan maksama palveluhinta ei ole yrittäjän palkkaa, ensin pitää maksaa kaikki liiketoimintaan kuuluvat kulut.

Kun aloittaa yritystoiminnan ja voi ottaa vastaan ensimmäistäkään asiakasta, tulee hankkia hyvä ammattitaito. Se vie koulun jälkeen vuosia työssä ja edellyttää jatkuvaa kouluttautumista, jotta voi palvella erilaisia asiakkaita ja toteuttaa erilaisia toiveita mitä hiuksista voi saada aikaan. Ei ole kahta samanlaista asiakasta tai työtä.

Ammattitaidon hankkiminen ja ylläpito maksaa.

Hankitaan liikepaikka, missä asiakasta palvellaan, joko aloitat ihan alusta, perustat liikkeen tyhjään huoneistoon, teet remonttisuunnitelman ja siihen tarvittavat lainat haetaan pankista tai muualta, mistä sitä on mahdollista saada, esim. vakuutusyhtiöt. Viranomaisluvat ja tarkastus liikehuoneistoon, jotta ne soveltuvat hiusalan töihin, ovat pakollisia. Tulee hankkia kalusteet, työvälineet, käytettävät aineet, työasut, tehdään tietysti vuokra- sähkö ym. sopimukset. Vakuutukset yritystoiminnalle ja itselle, verottajalle tulee tehdä ilmoitukset, pankki- maksupääte, kirjanpitosopimukset. Pitää hankkia puhelin, internet- yhteys, kotisivut, markkinoinnin on oltava kunnossa.

Voi myös ostaa jo toimivan liikkeen tai vuokratuolin, mutta joka tapauksessa kaikki maksavat.

Aika paljon asioita, eikä vielä ole päästy tekemään yhtään asiakasta.

Näiden perusasioiden jälkeen tehdään se hinnasto, mistä nämä kaikki maksetaan ja omakin palkka tulee saada.

Pitääkö asiakkaan tietää liiketoiminnan kulut? Ei, mutta on hyvä ymmärtää mistä palvelun hinta muodostuu, pelkkä liiketilan vuokranmaksu ei riitä.

On hyvä miettiä, mitä maksamallaan hinnalla saa ja onko tärkeää vain halpa hinta.

Onko tärkeää maksaako yrittäjä velvoitteensa yhteiskunnalle.

Miksi on niin erihintaisia palveluja? Miten valita oikea hinta- laatusuhde, arvostetaanko muitakin asioita kun hintaa.

Palvelu on muuta kuin valmiin tuotteen hankkiminen hyllyltä, palvelu tehdään jokaiselle asiakkaalle yksilöllisesti, suunnitteluineen ja toteutuksineen, hiustenleikkauksesta alkaen. Käytettävä aika, käsittelyissä käytettävät aineet ja toki hankittu ammattitaito vaikuttavat hinnan muodostukseen ja kaikki liikekulut.

Voiko ja pitääkö hiusammattilaisen myydä työtään alennuksella? Olisiko mukavaa olla se halpa liike?

Ei, tarjouksia ja tutustumista tehtävään työhön voi markkinoida, mutta ei jatkuvaa alennusmyyntiä. Ei sitä muidenkaan alojen yrittäjät tee, eikä sitä heiltä jatkuvasti kysytäkään.

Arvostakaamme joka alan ammattilaista, ymmärretään hiukan liiketoimintaa ja ollaan enemmän kiinnostuneita siitä, mitä sillä hinnalla saa.